– Dette er kjempestort og veldig gøy, sier Anja Løvåsen, senterleder i Glasmagasinet.
Mandag denne uken fikk de sin utnevnelse i Oslo Rådhus av avtroppende ordfører Marianne Borgen.
-Vi ønsker å imøtekomme et stadig økende krav om bærekraft og har gjennomført prosessen sammen i et team med representanter fra alle kjøpesentrene. Det har egentlig vært veldig fint siden vi har kunnet samarbeide og dele innsikt og kunnskap i løsninger og rutiner.
I tillegg har Fornebu S, Paleet og Byporten Mall of Oslo også blitt fyrtårnsertifisert. Hvaltorvet i Sandefjord var allerede sertifisert fra før av. Dessuten har hovedkontoret i Oslo også fått sertifisering. KLP Eiendoms avdeling for bærekraft og miljø har vært med i teamet som gode støttespillere.
KLP Eiendom har alltid vært veldig opptatt av bærekraft og miljø, men denne prosessen har gjort at vi har fått med oss en større del av organisasjonen. Både leietakere, leverandører og sluttkunder blir på ulike måter påvirket.
Utfordrende bygg
Et kjøpesenter er egentlig et veldig levende og komplisert bygg når det kommer til bærekraft. Det er normalt ganske mange og forholdsvis ulike leietakere, både butikker og restauranter med ulike behov for avfallshåndtering. Noen virksomheter har behov for å håndtere spesialavfall, andre butikker har behov for å bytte interiør forholdsvis ofte. Et kjøpesenter har også ganske lange åpningstider og mange mennesker som kommer inn og ut hele dagen. Dette setter ekstra press på oppvarming og lufting.
Å gå gjennom en sånn prosess innebærer at vi må gjennomgå en hel del systemer, rutiner og anlegg. Våre driftsavdelinger har alltid jobbet mye med å optimalisere energi, luft, avfall og klima, men nå har vi tatt dette enda et steg og kikket ekstra nøye på hvor vi kan stramme inn.
-At vi blir miljøsertifisert innebærer en del endringer for våre leietakere. Det er viktig for oss at de også er med. For eksempel innebærer det at vi setter høyere krav til leietakernes innsats i å sortere avfall. Vi opplever at leietakerne har vært veldig positive. Mange av dem har jo selv sertifisert seg hos Miljøfyrtårn forteller Anja.
Sosial bærekraft
– Bærekraft dreier seg også om sosial bærekraft, altså ikke bare om miljø, men også arbeidsmiljø, sier Løvåsen. Hvordan tar man godt vare på de ansatte? Hvordan skaper man et inkluderende arbeidsliv? Hvordan skaper man et godt og attraktivt arbeidsmiljø?
– Dette er spørsmål som vi hele tiden prøver å besvare, legger hun til.
I Glasmagasinets underetasje holder den lille gjenbruksbutikken iSustain til. Her kan du kjøpe brukte designerklær og -vesker. I tredje etasje kan du kjøpe en kortreist lunsj på nyåpnede kaféen Cousins, som gir nyankomne flyktninger arbeidstrening og et viktig løft inn i arbeidslivet.
-Både i Cousins og i Sustain har vi dessuten gjenbrukt møblene og utstyr fra tidligere leietakere forteller senterlederen.
– Dette er bærekraftige forretningsmodeller som vi stadig ser mer av, og som beviser at bærekraft kan være lønnsomt, forteller Susanne Seel Bahr, eiendomsforvalter i kjøpesenteravdelingen i KLP Eiendom. Dette er bare begynnelsen – vi skal fortsette å optimalisere og forbedre både byggene og driften av dem.
– KLP Eiendom har alltid vært veldig opptatt av bærekraft og miljø, men denne prosessen har gjort at vi har fått med oss en større del av organisasjonene, sier hun. Både leietakere, leverandører og sluttkunder blir på ulike måter påvirket.