Finn stilen hos i Sustain i Glasmagasinet

Motebildet er i stadig endring, og kanskje mangler du det lille ekstra? Hos i Sustain har de mange flotte vintage-produkter for deg som er glad i særpreget mote.

Høsten er her, og med den alle mulighetene for å finne frem herlig strikk, trenchcoat, kåpe, blazere og den fine høstkjolen du hadde glemt at du har. Enten du vil rydde opp i skapet hjemme eller leter etter en moteskatt til festen, så kan i Sustain være svaret. Butikken holder til i Glasmagasinet, og er en spennende mulighet både når du er på shopping med venninner eller bare skal en rask tur innom. i Sustain selger ting som kunder leverer inn. Etter noe er solgt kommer det betaling til innleveringskundens konto.

 

Farger, paljetter, merkevarer og metalliske stoffer; dette er bare noe av det du ser når du kommer ned rulletrappen hos Glasmagasinet, og møter i Sustains univers. Du aner kanskje allerede at det er her du kan finne ditt neste favorittantrekk? Ikke la deg lure av at du ikke kan se denne spennende butikken fra gateplan utenfor Glasmagasinet – for her er det breddfullt med skatter fra fortiden. Og ja, da blir det jo så klart mange historier! Klær helt fra 1940-tallet opp til vår egen tid er til salgs hos i Sustain.

 

– Vi har hatt en fantastisk kjole fra 1940-tallet i butikk, med utrolig fin kvalitet og fine detaljer. Den var faktisk kjøpt på en annen butikk i Oslo, og så nesten ubrukt ut. Den hadde en tydelig ‘flirt’ mot Chanel, Balenciaga og Dior, og har helt sikkert minglet på fine fester og også opplevd krigstider, sier gründer og daglig leder Elizabeth Sävinger.

 

Med slike flotte vintageklær på hyllene, er det klart at de virkelig unike varene sjelden får ligge lenge før noen gjør et lykkelig bruktkupp. Sävinger forteller at det ikke er uvanlig å se nylig innkomne varer forsvinne ut igjen samme dag. Salget foregår dessuten også i sosiale medier.

Å gjøre en forskjell

Butikken ble startet for å virkeliggjøre det Sävinger opplevde at var «mye prat, men lite handling» fra andre. «Alle» vil endre verden, men de aller færreste ender med å gjøre det.

 

– I årene før pandemien gikk praten om miljø – jeg hørte folk snakke om dette på mange fester, middager, eventer og lignende. Temaene var ofte hva man kunne gjøre for å hjelpe til og bidra, men så ble det ofte bare med praten. Folk hadde store visjoner, men det ble ikke så store forandringer likevel, fordi det var vanskelig å få til en genuin endring i hverdagen.

 

Butikkens runde logo er også inspirert av nettopp det sirkulære.

 

– Jeg ville være en av dem som bidrar til en ekte endring og drives av å gjøre noe som gir positiv nytte for andre. Da jeg har både kompetanse og utdanning innen mote, og jeg har min bakgrunn som stylist og personlig shopper, så var det en selvfølgelighet for meg å starte en butikk som bidrar til en grønnere hverdag, der du får en spennende garderobe med det lille ekstra. Kundene som leverer klær til i Sustain er også med å gjøre en forskjell for miljøet.

Tok nye valg hos i Sustain

Å inspirere kundene er en sentral del av det å drive butikk: Kanskje gjelder dette spesielt for klær som bryter med det du er «vant» til – når storsamfunnets inspirasjon går i andre retninger, kan nytenkning by på noe spennende.

 

– For ikke så lenge siden solgte vi et plagg med sterk farge til en kunde – kunden hadde aldri tidligere i sitt liv brukt et plagg med farge på. Det var fordi hun hadde fått høre at hun ikke kledde farger. Iført sitt nye antrekk fikk hun så mange flotte kommentarer den uken, så hun kom inn en uke senere og kjøpte flere fargesterke plagg! Kunden var så fornøyd at hun våget å gjøre noe som endret hennes garderobe, og som også ga henne en positiv opplevelse.

 

Sävinger forteller om en annen kunde, som så en unik Kenzo-blazer i butikken uten at hun klarte å bestemme seg. Uken etter kom tilbake og sa at hun ville kjøpe  den – hun hadde ikke tenkt på noe annet siden hun hadde vært i butikken uken før.

 

– Hun sa så fint at blazere var et eventyr hun «ikke vil gå forbi» – og at de er noe hun alltid vil gå inn i. Det var fint å se kunden så glad, og det var også fint å kunne tilby noe så unikt.

 

For øyeblikket har i Sustain blant annet en Escada Couture-kjole i silke, som kommer fra en luxury ‘jet set’-garderobe. Tidligere eier brukte kjolen på 80-tallet, og opplevde ofte at hun hadde hell med seg ved de anledningene – dette ville hun nå gi videre til noen andre, når hun ikke lenger kunne bruke kjolen.

 

Fremover skal i Sustain jobbe aktivt for selskapets vekst, og utarbeider i disse dager en ny businessplan. Så da er det bare å følge med – for plutselig kommer det spennende nyheter hos i Sustain.

Vi gleder oss til å treffe deg i Glasmagasinet, for en hyggelig og fin handleopplevelse!

  • Publisert: august 11, 2023
  • Tekst:

Logg inn