CHANEL – duften av historie

Få parfymer er like klassiske og populære som duftene til Chanel!

Det franske motehuset ble grunnlagt i 1910 av Gabrielle Bonheur, bedre kjent som Coco Chanel, og er i dag av verdens største merkevarer.

Kicks i Glasmagasinet finner du et stort utvalg parfymer fra Chanel, og Counter Manager Greta Jociene, kan fortelle at parfymen er svært populær også i dag.

– Merket går aldri av moten, sier Jociene. Som med andre moter nå til dags, merker vi at mange folk som er innom er opptatt av mye mer enn bare produktet og duften. Det handler om hvor produktet kommer fra, hvilke ingredienser som har blitt brukt og slike ting. Spesielt de yngre er opptatt av dette, de vil gjerne assosieres med de riktige tingene.

I Chanels tilfelle er det umulig å komme unna Chanel No. 5.

– 5 er definitivt klassikeren, sier Jociene. Parfymen, som dufter av jasmin, mairose, ylang-yland og aldehyd, har vært viktig for Chanel i alle år og kommer bare til å bli enda mer populær i tiden fremover. Parfymen feirer nemlig 100 års-jubileum i 2022.

– Selv om Chanel, og kanskje spesielt den ikoniske No. 5, gjerne blir assosiert med eldre kvinner, forteller Jociene at også dette har endret seg.

– Chanel No. 5 begynner å bli mer og mer trendy igjen, og vi hører oftere folk si at de ikke kjøper den til bestemor. Mange har kanskje sett flasken hjemme eller andre steder og kan henge seg opp i at parfymen kun passer en eldre målgruppe, men det stemmer jo absolutt ikke. Jeg pleier ofte bare spraye duften på unge i stedet for å vise dem flasken først, og så å si alle blir veldig begeistret for duften. Det skal sies at det i moderne tid også har kommet fire yngre versjoner, men det er klassikeren vi selger mest av.

– Men det er ikke bare på grunn av selve duften at Chanel og den ikoniske No. 5 fortsatt er så populær, mener Jociene.

Gjennomtenkt.

– Alt er med Chanel er veldig gjennomtenkt. Flasken har veldig rene linjer. Korken er formet som Place Vendome i Paris, og esken er også typisk Chanel. Rene linjer, sort ramme og linjer i gull. Det ligger veldig mye i Chanel No. 5 som gjenspeiler hvem Coco Chanel var som person. Hun ville ikke ha begrensninger, og hun så alltid etter det som var egenartet.

Og hvorfor er Chanel No. 5 så populær som gave, både til jul og andre anledninger?

– Det handler om omtanke, mener Jociene. Får man en slik parfyme i gave, skjønner man at det ikke er tilfeldig – for parfymen ikke er hvilken som helst parfyme. Det vitner rett og slett om kjærlighet, nettopp derfor er det en populær julegave.

I tillegg til Chanel-parfymer, finner du også andre populære Chanel-produkter i Kicks Flagship Store Glasmagasinet – blant annet makeupprodukter, leppestifter og neglelakk. (Produktene selges ikke i nettbutikken).

Velkommen inn til en hyggelig handel!

  • Stikkord: Chanel, Chanel No 5, Flagship Store., glasmagasinet, ikonisk, Kicks, Kicks parfymer Glasmagasinet Chanel No. 5, klassikeren, No. 5, parfymer
  • Publisert: november 11, 2021
  • Tekst:

Logg inn