Teksturert hår hos Adam og Eva

Adam og Eva har i 50 år vært pionerer og foregangsfigurer når det kommer til hårmote og frisørfaget. De har alltid hatt en evne til å utfordre det etablerte på en kreativ og spennende måte. Med over 20 salonger rundt i landet, har de satt sitt merke på mang en frisyre. Faglig leder i Glasmagasinets filial, Christer Altenborn Vik, skal ta oss gjennom en behandling med teksturert hår og fortelle litt om hva som beveger seg i motebildet hos frisører.

 

Alt starter med en konsultasjon


Faglig leder i Glasmagasinets filial, Christer Altenborn Vik

Når du kommer til Adam og Eva for å klippe deg, starter alt med en konsultasjon. Der forteller du om ditt behov og hva ditt ønskelige resultat er. Da setter vi sammen en pakke for deg, hvor vi spør dem om hva de vil få ut av timen. Om kunden ønsker en forandring, eller om de vil opprettholde status quo. 

 

– I dette tilfellet, hvor vi skal behandle teksturert, eller krøllete hår, om du vil. Starter vi med det som kalles en «dry cut», og det er rett og slett som navnet tilsier – at vi klipper håret i tørr tilstand. Dette gjør vi fordi krøllete hår krymper når det er tørt, og er da i sin naturlige tilstand. Da ser vi rett og slett hvordan håret faktisk ser ut. Hadde vi klippet håret vått, ville vi ikke hatt den samme oversikten over hvordan håret vil ende opp, kommenterer Christer.

Skreddersydd ut fra hårtyper

– Neste steg er å vaske håret og tilpasse en behandling. Det finnes jo en mengde forskjellige hårtyper, så en behandling, eller kur om du vil, er noe vi spesialtilpasser til kunden etter behov. I dette tilfellet med teksturert hår, hadde vi en hydreringskur og en anti frizz – som det heter. Dette gjør håret lettere å style, glattere, mykere, smidigere og veldig glansfullt. Deretter tørker vi håret, styler det og klipper det for andre gang – fremdeles tørt – slik at vi kommer frem til akkurat det resultatet vi ønsker oss.

Hvordan vil du beskrive de nåværende trendene innen frisørfaget?

– Det har jo blitt mer krøller de siste årene. Det virker som det har blitt mer populært. Vi legger også merke til at kundene våre ønsker å beherske sitt eget hår på en mer helhetlig måte. De ønsker å øke sin egen kunnskap om hvordan de kan behandle håret sitt best mulig. Vårt kunnskapsnivå har da økt i takt med kundens. Vi frisører kan nå tilby skreddersøm for kunder med teksturert hår, og på den måten nyte enda bedre service når det kommer til å lære kunden å ta vare på eget hår, kommenterer Christer.

– Det er relativt nytt, dette med å klippe teksturert hår. Det er ikke noe vi har holdt på med lenge i Norge. På bare fem år ser jeg at det plutselig har eksplodert og blitt mye vanligere. Jeg har også lagt merke til at kunder med teksturert hår nå går oftere til frisøren fordi de føler seg tryggere. Så det er det beste komplimentet vi som frisører kan få, egentlig.

 

Bruk Instagram som research.

Om du ønsker en ny frisyre, eller kanskje er på utkikk etter en ny frisør, nevner Christer. Og Instagram er en ypperlig plattform å gjøre research på.

– Instagram fungerer ofte som en portefølje for oss frisører, og vi får mye inspirasjon fra det. Nå får vi oftere og oftere kunder som har gjort en research-jobb. Ikke bare på frisyrer, men også på selve frisøren, og de kommer til oss med klare tanker og ideer om hva de vil ha. Det er veldig givende, avslutter Christer.

  • Publisert: februar 29, 2024
  • Tekst:

Logg inn