Glasmagasinet tok i bruk KI i sin bunadskampanje

I mai- kampanjen viste vi i Glasmagasinet – sammen med Heimen Husfliden – frem hvordan bunaden kan følge en person gjennom livets ulike stadier. For første gang har vi benyttet kunstig intelligens for å skape deler av det visuelle materialet i kampanjen.

 

Heimen Husfliden tilbyr et bredt utvalg av norske bunader. Målet med denne kampanjen var å vise at bunaden er et festplagg som kan brukes gjennom hele livet.

 

 

– Glasmagasinet er jo ett av Oslos eldste varehus, og med vårt slagord «Det finnes alltid en anledning», passer denne kampanjen perfekt med vår merkevare.  Det er en fin måte å kombinere lange tradisjoner med moderne teknologi på, forteller Anja Løvåsen, senterleder i Glasmagasinet.

 

Intern modell ble yngre – og eldre 

Kampanjen ble til i samarbeid med reklamebyrået vårt og med bruk av avansert KI-teknologi, der Henriette, som til daglig jobber på Heimen Husfliden, ble digitalt forynget og eldet. Dette kreative grepet viser hvordan bunaden utvikler seg sammen med bæreren over tid. Det er fascinerende at KI-teknologien var så nøyaktig at Henriette kunne kjenne igjen sin egen mor i noen av de eldre versjonene av seg selv.

 

 

– Det har vært både spennende og givende å jobbe med denne kampanjen, som absolutt ikke hadde vært mulig uten kunstig intelligens, legger Løvåsen til.

 

Tilpasning til forskjellige plattformer 

Kampanjen vil være synlig på sosiale medier som Instagram, Snapchat, TikTok og Facebook gjennom store deler av mai. Den vises også på våre nettsider og på digitale skjermer rundt om i Oslo sentrum. For å tilpasse budskapet til ulike målgrupper, har det blitt laget spesielle versjoner for Snapchat og TikTok. Alle innleggene er merket med informasjon om at bildene er utviklet med kunstig intelligens.

 

 

– Vi ser definitivt potensial for flere slike kampanjer i fremtiden. Kunstig intelligens åpner opp helt nye muligheter for visuelle uttrykk av denne typen, avslutter Løvåsen.

  • Publisert: mai 15, 2024
  • Tekst:

Logg inn